Daginstitutionens isbjørnens logo

Værdigrundlag

Daginstitutionen Isbjørnens værdigrundlag består af følgende fem grundværdier:

• Tilknytning og tryghed
  • Omsorg
  • Læringsmiljø
  • Samarbejde
  • Overgange

En tæt relation mellem voksne og børn bygger på en tryg tilknytning fra barnets side. Børnehaven har en afgørende opgave med hensyn til at understøtte, at børn trygt kan knytte sig til det pædagogiske personale. Ved tryghed mener vi, at tryg tilknytning fra starten af livet er afgørende for, hvordan barnet klarer sig som voksen. Alle børn også de mindste har ret til tryghed, udvikling og inddragelse.

Ved omsorg mener vi, at den voksne viser omsorg overfor barnet og sikrer, at det enkelte barn tilgodeses. Tid til samvær og nærhed, at være opmærksomme på børnenes trivsel, at være tydelige voksne med klare normer og værdier, værdsættelse og tolerance.

Ved læringsmiljø mener vi, at børnenes læring og udvikling i børnehaven sker i en vekslen mellem for eksempel børneinitierede lege, voksenplanlagte aktiviteter og rutinesituationer så som frokosten og i alle de andre situationer af kortere eller længere varighed, som spon­tant opstår i løbet af dagen.

Ved samarbejde mener vi, at et tæt og godt samarbejde med vores forældre, er forudsætning for børnenes udvikling, trivsel, læring og dannelse. Vi har en fælles opgave omkring børnene. Vi tror på at familien er fundamentet i børnenes liv. Vi vil derfor altid efterspørge forældrenes viden og inddrage den i det professionelle arbejde.

Ved overgange mener vi, at overgange er centrale milepæle i børns liv, og derfor har vi, der er omkring barnet et ansvar for, at disse overgange forløber på en ordentlig måde i forhold til barnet.

Vi møder følgende overgange:

• Fra hjem til Vuggestue
  • Fra vuggestue til børnehave