Daginstitutionens isbjørnens logo

Om Daginstitutionen Isbjørnen

Tryghed, nærvær og omsorg

I Daginstitutionen Isbjørnen arbejdes der ud fra den pædagogiske tilgang ICDP, hvilket betyder, at vores helt store fokus er at skabe tillidsfulde, nære og varme relationer mellem børn og voksne og iblandt børnene. Vi arbejder med en anerkendende, ressourceorienteret pædagogik med henblik på barnets individuelle behov, udvikling, trivsel, læring og dannelse.

For at lykkes med dette er det en forudsætning, at børnene føler sig trygge, og at deres miljø består af omsorgsfulde og alsidige læringsmiljøer, som f.eks. natur, kreativitet, sprog, motorik/bevægelse, sang, science og IT, hvor der er fokus på børnefællesskab, læring og nærvær.

Barnet er en aktiv medspiller i et børneperspektiv

Børnene har medindflydelse på institutionens læringsmiljø, hvor de er med til at bestemme, hvilket legetøj og andre materialer der er til rådighed- så de i større grad er med til at skabe egen læring og deltagelse i sammenhænge, som personalet er ansvarlige for at skabe.

Barnets stemme skal høres og må gerne komme til udtryk i legen, i valg af aktiviteter samt udtryk af egne behov.